نظرات



آمار بازدید

امروز:
دیروز:
این هفته:
هفته قبل:
کل بازدید:
3961
4254
22396
21737
15235938

سایتهای مفید

نماد اعتماد الکترونیکی

شب رصدی در پژوهش سرای متقین برازجان با حضور استاد لاوری مسئول رصدخانه ابوریحان بوشهر

شب رصدی در پژوهش سرای متقین برازجان با حضور استاد لاوری مسئول رصدخانه ابوریحان بوشهر

فعالیت های نجومی در پژوهش سرای متقین برازجان از سال ۹۰ به صورت آموزشی و با خرید ابزار در سال ۹۴ مانند تلسکوپ و دوربین دوچشمی آغاز شد. این پژوهش سرا با دارا بودن آسمان نمای دیجیتال و تلسکوپ موتور دار در زمینه ترویج علم نجوم در میان قشرهای مختلف دانش‌آموزی و عمومی فعالیت می نماید. دکتر محبوبه بهبهانی مطلق مدیر پژوهش سرای متقین برازجان ضمن تسلیت بمناسبت دهه محرم گفت: انجمن نجوم پژوهش سرای متقین برازجان بالغ بر ۵ سال است که تصویب شده و فعالیت‌های چشمگیر و افتخارات زیادی تاکنون در سطح جهانی، کشوری و استانی کسب نموده است. وی افزود فعالیت های این انجمن برگزاری شب های رصدی و آموزش به صورت یک تا دو شب به طور مرتب و منظم در طول هفته به عنوان شب های رصدی جهت عموم در محوطه پژوهش سرا، برگزاری اردوهای شبانه رصدی درون مدرسه ای، برگزاری باشگاه ماهیانه نجوم در هر چهار شنبه آخر هر ماه ، برگزاری رصدهای مناسبتی اعم از خورشید گرفتگی ، ماه گرفتگی گرهارد و غیره می باشد.مدیر پژوهش سرای متقین برازجان به افتخارات کسب شده اشاره نمود و در ادامه افزود: برخی افتخارات کسب شده ؛ گروه منتخب کشوری تورنمنت مسیه، شرکت در کمپین بین المللی کشف سیاره کی در چهار سال پیاپی و کشف بیش از بیست سیارک، برگزاری مسابقات نجوم از جمله مسابقه نجوم پروفسور احمد دالکی در هر سال و نکوداشت این استاد، ترجمه و انتشار مقالات به روز و منظم به عنوان منبع آزمون مسابقه نجوم و ده ها افتخارات کشوری ،استانی و شهرستانی ،تکمیل و تجهیز ابزار نجومی از جمله تلسکوپ ۱۱ اینچ اشمیت، خرید فیلتر خورشیدی ۸ اینچ، خرید و راه اندازی آسمان نمای ثابت و تجهیز فضای آسمان نما.
دکتر محبوبه بهبهانی مطلق مدیر پژوهش سرای متقین برازجان از کلیه کسانی که در این امر خیر و علمی تلاش و همکاری نمودند از جمله مهندس حریری مهندس زیارتی، دکتر صداقت و دیگر خیرین تشکر نمود.
استاد باوری مسؤول رصد خانه ابوریحان بیرونی بوشهر ضمن تقدیر از مدیریت پژوهش سرای متقین برازجان جهت فعالیت و پیگیریهای مستمر در امر مجهز نمودن پژوهش سرای متقین برازجان جهت تهیه امکانات و امور علمی در رابطه با شب رصدی در پژوهش سرای متقین برازجان گفت: موفق شدیم تصاویری از سیاره زحل بکمک تلسکوپ 11 اینچ سلسترون این پژوهش سرا رؤیت شود. وی در ادامه افزود: سیاره زحل بعد از سیاره مشتری دومین سیاره بزرگ منظومه شمسی بوده و در حال حاضر در فاصله حدود 1360 میلیون کیلومتری زمین قرار دارد.زحل نیز مانند مشتری، بیشتر از هیدروژن (۹۶ درصد)و هلیوم (سه درصد)تشکیل شده است. حجم آن ۷۶۳ بار بیشتر از زمین است. بادهای جو بالایی زحل در مناطق استوایی، تا سرعت ٥٠٠ متر بر ثانیه نیز حرکت می کنند( برای مقایسه، بادهای طوفانی شدید زمین در لایه های بالایی جو ١١٠ متر بر ثانیه است). این بادهای پرسرعت با گرمایی که از درون سیاره می آید، ترکیب می شوند و نوارهای زرد رنگ و طلایی رنگ سطح زحل را تشکیل می دهند. مسؤول رصد خانه ابوریحان بیرونی بوشهر در ادامه گفت : مجموعه حلقه های زحل که مهمترین ویژگی ظاهری آن و عامل زیبایی آن هستند، بزرگترین و پیچیده ترین حلقه ها در منظومه شمسی هستند که تا صدها هزار کیلومتر از سیاره فاصله گرفته اند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

ویژه فرهنگیان

شماره تلفن و نشانی

تلفن مدیریت:  34250818                تلفن معاونت : 34250817

نشانی: برازجان - انتهای خیابان فردوسی - میدان کارگر - نبش خیابان مولوی - پژوهش سرای دانش آموزی متقین

طراحي و پياده سازي سايت: شماره تماس جهت طراحي سايت