نظرات



آمار بازدید

امروز:
دیروز:
این هفته:
هفته قبل:
کل بازدید:
1781
20752
122630
162703
15589622

سایتهای مفید

نماد اعتماد الکترونیکی

برگزاری کلاس آموزش معرق کاری و گل و مرغ



به اطلاع  می رساند کلاس آموزشی " معرق کاری" و " گل و مرغ" در محل پژوهش سرای متقین برگزار می گردد. علاقمندان جهت  نام نویسی  شرکت در این کلاس و کسب اطلاعات بیشتر به صورت حضوری مراجعه و یا با تلفن 34250817 تماس حاصل فرمایند.

آشنایی با هنر معرق کاری و گل مرغ

معرّق کاری عبارت است از قطعه‌های تراشیده شده کاشی که نقوش مختلف را از رنگ‌های متفاوت تراشیده و در کنار یکدیگر قرار داده و به شکل قطعاتی بزرگ در آورده و روی دیوار نصب می‌شود تا زینت بخش بنا گردد. این نقوش گاهی از نقش‌های گره‌کشی و گاهی از نقش های مختلف مانند گل و بوته، اسلیمی‌، ختایی یا خطوط مختلف تشکیل می گردند و زینت بخش بناهای مختلف می‌شوند.این نقوش گاهی از نقش‌های گره‌کشی و گاهی از نقشهای مختلف مانند گل و بوته‌ یا اسلیمی‌ها ، ختایی و با خطوط مختلف تشکیل می گردند.هنر کاشی شکسته یکی از هنرهای بسیار زیبا و جذابی است که در دسته هنرهای دستی قرار
می گیرد. تزیین فضا با کاشی از قدیمی ترین هنرهای ایران است که سابقه ای طولانی دارد. نقاشی موزاییکی هنری است که با نام های مختلفی از آن یاد می شود.


 معرق کاشی، موزاییک شکسته، سرامیک شکسته و کاشی شکسته همگی بر هنری اطلاق  می شود که از خرده های شکسته کاشی و سرامیک خلق می شود. در واقع هنر ظریفی است که هنرمند با خرد کردن عمدی کاشی می تواند طرح مورد نظر خود را اجرا کند.
 آنچه در این هنر اهمیت دارد استفاده درست و کاملا خلاقانه از قطعات خرد شده است  که منجر به القای مفهومی قابل درک می شود.

معرق چوب

 
 
 
 
 معرق چوب اغلب بر روی زمینه چوب با استفاده از دوربری و ترکیب چوب های رنگارنگ به کار می رود.
 معرق چوب در صنایع دستی و هنری بسیاری از شهرهای ایران همچون اصفهان همچنان به کار گرفته می شود. مناسب ترین چوب های رایج در معرق چوب نیز آبنوس، گلابی، توت و سنجد است که هر کدام در رنگ و بافت متفاوتی وجود دارند. استاد محمد طاهر امامی از پیشگامان سبکی جدید با رنگ های متفاوتی در معرق می باشد ایشان پدر معرق کاری ایران نامیده می شوند.
 این سبک جدید با به کارگیری مواد شیمیایی ایجاد می شد و دیگر معرق محدود به چند رنگ خاص نبود.
 به این ترتیب انواع چوب های صنعتی نیز توانستند در عرصه معرق کاری حضور یابند. به سطحی سطحی که معرق بر روی آن انجام می شود زمینه گویند.
 در معرق کاری به طور معمول دو نوع زمینه مورد استفاده قرار می گیرد.

 ۱. معرق زمینه چوب
۲. معرق زمینه پلی استر

معرق در هر زمینه ای که کار شود می تواند به صورت تزئینی و یا کاربردی به کار گرفته شود منبت را می توان برای نمای راه پله، درب، سطح میز، قاب پنجره، اجناس تزئینی مورد استفاده قرار داد.
 تنها چیزی که می توان ارزش معرق کاری را بیشتر کند تکه های چوب به کار رفته در آن است که باید ضخامتی بین 2 تا 3 میلیمتر بوده و از چوب هایی سالم و بدون ترک خوردگی و یا پوسیدگی استفاده شود.
 
گل و مرغ

 

گل و مرغ
 
گل و مرغ سبکی در نگارگری ایرانی است. گل و  مرغ نماد موهبت الهی و تجلی ظریف و لطیف آفریدگار است. گفتگوی عاشقانه گل و مرغ نیز به تسبیح‌گویی خداوند و ذکر حق تشبیه می‌شود. گل مقام معشوق را دارد و پرنده (مرغ)، عاشق. قدمت این هنر به ایران باستان برمیگردد و البته آثار گل و مرغ از دوران سلجوقی، صفوی و قاجار وجود دارند که  تفاوت‌هایی با هم دارند اما روند تغییرات آنها در طول زمان کند بوده‌است. در اواخر دوران صفویه پرندگان با دقت زیادی کشیده می‌شدند و پس از آن تغییر شگرفی در این هنر دیده نمی‌شود. نقاشی گل و مرغ، اصطلاحی براي توصیف نوعی از نقاشی قدیم ایرانی است که داراي موضوع گل، برگ، پرندگانی  مانند بلبل و گاه پروانه بود. رنگ آمیزی نقش های گل و مرغ و به طور کلی نگارگری ایرانی واقع گرا نیست و نقاش در انتخاب رنگ هایش کمابیش آزاد است. عناصر این نقاشی از طبیعت الهام گرفته و عناصري همچون  گل ها، درختان، انواع پرندگان مثل بلبل، طاووس و گاه همراه با حشراتی در کنار این عناصر مثل. پروانه دیده می شود. از این نقاشی جهت تزئین صنایع متعدد استفاده می شد، مثل جلد کتاب، قاب آیینه، قلمدان، جعبه جواهرات، منسوجات و کاشی نگاري.

 
 

 

 

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

ویژه فرهنگیان

شماره تلفن و نشانی

تلفن مدیریت:  34250818                تلفن معاونت : 34250817

نشانی: برازجان - انتهای خیابان فردوسی - میدان کارگر - نبش خیابان مولوی - پژوهش سرای دانش آموزی متقین

طراحي و پياده سازي سايت: شماره تماس جهت طراحي سايت