افتخار آفرینی دو دانش آموز دشتستانی در دهمین المپیاد ملی نانو و دریافت تندیس برترین پژوهش سراهای علمی کشور توسط پژوهش سرای متقین برازجان
بدانش فزای و به یزدان گرای که اویست جان تو را رهنمای
هنر جوی با دین و دانش گزین چوخواهی که یابی ز بخت آفرین
( حکیم ابوالقاسم فردوسی)
آیین اختتامیه دهمین المپیاد علوم . فنآوری نانو در سازمان مرکزی پژوهش های علمی و صنعتی ایران برگزار گردید و نتایج نهایی برگزیدگان دهمین المپیاد علوم . فنآوری نانو اعلام شد.
در مراسم اختتامیه ابتدای آقای زارعی، مدیر باشگاه نانو، گزارشی از فعالیتهای اخیر باشگاه نانو در زمینه ترویج و آموزش دانشآموزی فناوری نانو ارائه داد. او با اشاره بر اینکه المپیاد امسال در سه مرحله برگزار شد، گفت: «آزمون مرحله اول به صورت تستی با مشارکت ۱۷۰۰۰ دانش آموز برگزار شد. آزمون مرحله دوم به صورت تستی- تشریحی برگزار گردید و در نهایت ۳۱ نفر توانستند به مرحله سوم المپیاد برسند.»
وی در پایان از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) بابت تامین جوایز المپیاد و سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران برای همکاری در اجرای المپیاد تقدیر و تشکر کرد.
در ادامه آقای بسکابادی، از برگزیدگان دوره دوم المپیاد نانو، درباره تجربیاتش از المپیاد صحبت کرد. وی المپیاد نانو را یکی از بهترین تجریبات در زندگی خود عنوان کرد و گفت: «مهمتر از مدال، ادامه مسیر دانشآموزان خواهد بود. ما امروز دور هم جمع شدیم تا قهرمان بسازیم. قهرمانان افرادی نیستند که با تامین امکانات کافی و تمامی شرایط لازم به سوی قلههایی راهی شوند که قبل از آن دیگران هم این قلهها را فتح کردهاند. بلکه این قهرمانها که همان برگزیدگان المپیاد هستند باید با سختیها و مشقت و قبول کاستیها، قلههایی را فتح کنند که تابحال کسی آنها را فتح نکرده است.»
سپس آقایان قاسمی، معاون کل آموزش و پرورش استان بوشهر و مهدی نامدار، معاون آموزش متوسطه استان کردستان گزارشی از فعالیتهای آموزش و پرورش این استانها در حوزه فناوری نانو ارائه کردند. لازم به ذکر است که این استانها از نظر آموزش فناوری نانو در کشور جزو پیشگامان این حوزه محسوب میشوند و از استانهای برتر در دهمین دوره المپیاد علوم و فناوری نانو بودهاند.
در بخش بعدی مراسم، دکتر سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ضمن تشکر از مجریان و همکاران در برگزاری این دوره از المپیاد و همچنین والدین دانشآموزان شرکتکننده در این المپیاد به این موضوع اشاره کرد که طبق پیمایشی که در سال ۱۳۹۷ انجام شده است، ۸۵ درصد از مردم ایران با فناوری نانو آشنا هستند و این امر تا حد زیادی به واسطه ترویج و آموزش نانو در سطح دانشآموزی بدست آمده است.
دبیر ستاد نانو افزود: «کشور ما از نظر فناوری نانو دچار پوکی استخوان نخواهد شد زیرا در حوزه آموزش و تربیت دانشآموزان در حوزه فناوری نانو سرمایهگذاریهای گستردهای انجام شده است و این دانشآموزان نه تنها از نظر دانش تئوری، بلکه از نظر عملی نیز در آزمایشگاههای فناوری نانو در سطح کشور آموزش دیدهاند.»
دکتر سرکار اضافه کرد: «امروز ایران از نظر تولید علم نانو، در رتبه چهارم دنیا قرار دارد. کشورهایی که در این زمینه از ایران بالاتر هستند، کشورهایی مانند آمریکا، چین و هند هستند که جمعیت بسیار بیشتری از ایران دارند. این کشورها علاقه بسیار زیادی به آموزش فناوری نانو در سطح دانشآموزی نشان دادهاند و برای دریافت و یادگیری از تجارب ایران در این زمینه ابراز تمایل کردهاند و با استفاده از محتوا و تجهیزات آزمایشگاهی فناوری نانو ساخت ایران، ۱۰ آزمایشگاه آموزشی فناوری نانو در کشور چین توسط شرکتهای ایرانی تجهیز شده است.»
در بخش بعدی خانم دکتر مهاجرانی، رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان، ضمن ارائه تاریخچهای از المپیادهای جهانی و کشوری افزود: «المپیادهای نانو و سلولهای بنیادی، المپیادهای نوظهوری هستند که برای حوزههای فناورانه طراحی و اجرا شدهاند. ایران کشوری است که زودتر از باقی کشورها برای آموزش فناوری در بخش دانشآموزی گام برداشته است و امیدواریم ایران با این پشتوانه بتواند دبیرخانه دائمی المپیادهای فناورانه باشد.»
برگزیدگان میتوانند در زمان ثبت درخواست خود در سامانۀ اطلاعاتی بنیاد (به نشانی www.sina.bmn.ir)، حکم برگزیدگی خود را نیز بارگذاری کنند تا امتیاز آن برای ایشان مطابق مقررات تسهیلِ مورد نظر، اعمال شود.
امید است جهت تداوم و افزایش انگیزه ، تلاش صادقانه و موثر مدیریت محترم و پرسنل تلاشگر پژوهش سرای متقین برازجان در خلق چنین دستاوردها و افتخاراتی توسط مسولین محترم استانی و شهرستانی هم دیده و ارج نهاده شود ،انشالله.