نظرات



آمار بازدید

امروز:
دیروز:
این هفته:
هفته قبل:
کل بازدید:
16410
20243
116507
162703
15583499

سایتهای مفید

نماد اعتماد الکترونیکی

سومین جشنواره نجوم طبیعت

اطلاعیه ثبت نام سومین دوره جشنواره نجوم-طبیعت کاوشگران آسمان سال ۹۴

آذر ۲۲, ۱۳۹۴

رصدخانه مهر و اتحادیه ی انجمن های نجوم استان بوشهر، برای سومین سال پیاپی در  قالب جشنواره نجوم- طبیعت کاوشگران آسمان میزبان جمع پرشور دانش آموزان علاقمند به آسمان خواهد بود. این جشنواره در دو بخش  رقابتی و آموزشی پذیرای کاوشگرانی خواهد بود که آسمان را آزمایشگاه خود یافته اند و در دل طبیعت به مشاهده آن می پردازند. اگر شما هم یکی از این افرادید، پس خود را برای یک تجربه ی متفاوت آماده کنید.
بخش های جشنواره
جشنواره در دو بخش رقابتی و آموزشی به صورت تئوری و عملی برگزار خواهد شد.
ü  آموزشی:  اگر شما با آسمان آشنا نیستید، اما دوست دارید در این جشنواره شرکت کنید می توانید در بخش آموزشی ثبت نام کنید. در بخش آموزشی شما در کنار اساتید نجوم به رصد آسمان خواهید پرداخت و با صورت¬های فلکی، کار با تلسکوپ و اصول اولیه دنیای نجوم و حضور در طبیعت آشنا می شوید.
ü  رقابتی:  اما اگر شما با آسمان آشنا هستید، می توانید با انجام دادن پروژه هایی که در پیوست این اطلاعیه قرار داده شده است،  در بخش رقابتی حضور پیدا کنید.

منابع مطالعاتی
برای اینکه بیشتر بدانید از کجا شروع کنید مباحث به صورت جزوات مدون روی سایت قرار داده شده است، جزوه مبانی نجوم شامل مفاهیم پایه¬ای و اساسی دنیای نجوم می باشد که هر منجمی باید با آن ها آشنا باشد. جزوه¬ی ساخت ابزار، شامل موارد آموزش عملی در جشنواره است. جهت آمادگی بیشتر، سعی کنید این ابزارها را در منزل ساخته و کار با آن ها را تمرین کنید. همچنین برای مطالعات بیشتر می توانید از سایت هفت آسمان به نشانی www.haftaseman.ir مراجعه فرمایید.

نحوه ی برگزاری جشنواره
جشنواره در قالب اردویی، در سه بخش کمپینگ، ساخت ابزار و آشنایی با آسمان خواهد بود.
کمپ
منجم ها شب های بسیاری را برای رصد آسمان در دل طبیعت سپری می کنند. پس شما هم که به جمع منجم ها پیوسته اید باید خود را برای این شب ها آماده کنید. یکی از مهم ترین نکات در شب های رصدی و برنامه های طبیعت گردی، نحوه  ی رفتار با طبیعت است. در جشنواره نجومی کاوشگران آسمان، شما اولین شب رصدی خود را در رصدخانه سپری خواهید کرد. پس نیاز هست هر گروه یک چادر مسافرتی با خود به همراه داشته باشد. یکی از بخش¬های جشنواره برپا کردن چادر و جمع کردن آن و کمپ زدن است، با توجه به طراحی صورت گرفته، به هرگروه محلی برای اسکان اختصاص داده خواهد شد، شما باید در محل در نظر گرفته شده چادر خود را برپا کنید. از سویی همان طور که گفته شد ما نباید به طبیعت آسیبی وارد کنیم، پس تا حد امکان سبز باید رفتار کرد. سعی کنید از وسایل یک بار مصرف استفاده نکنید، حتی برای سفره ی شام یا صبحانه خود از سفره های معمولی استفاده کنید. بهترین رفتار این است که زباله ای را تولید نکنیم و یا در صورت امکان کمترین میزان ممکن باشد.
ساخت ابزار
پس از بر پا کردن کمپ نوبت به ساخت ابزار و کارگاه آسمان می¬رسد. شما در این بخش تعدادی ابزار نجومی را خواهید ساخت. برای آشنایی شما با این ابزارها، دستور ساخت و کار با آن ها در بخش دانلود قرار داده شده است. دستور کارها را دریافت کرده و سعی کنید طرز ساخت و شیوه کار با آن ها را یاد بگیرید. در روز جشنواره، همه¬ی گروه¬ها با هم در محل کمپ باید این ابزارها را بسازند.
رصد آسمان
پس از غروب آفتاب و تاریک شدن آسمان، نوبت به بخش رصد می رسد تا شبی متفاوت  را در کنار هم تجربه کنیم.
نکته ی مهمی که وجود دارد این است که شمار زیادی از دانش آموزان ممکن است با آسمان و صورت¬های فلکی کمتر آشنا باشند. برای حل این موضوع نقشه¬های مورد نیاز روی سایت قرار گرفته است. آن ها را دانلود کنید و شروع به پیدا کردن صور فلکی نمایید.
اگر احساس می کنید نیاز است قبل از حضور در جشنواره، بیشتر با آسمان آشنا شوید، رصدخانه مهر، آمادگی خود را برای حضور کلیه مدارس و گروه¬های نجومی اعلام می دارد. می توانید با هماهنگی مدارس و گروه های نجوم شهرستان خود از رصدخانه بازدید نمایید.

وسايل مورد نياز:
۱-    نقشه آسمان( از سايت دانلود کنيد)
۲-    چراغ قوه قرمز
۳-    کفش مناسب
۴-    لباس گرم
۵-    کفش مناسب
۶-    کيسه خواب يا پتوي مسافرتی جهت اقامت شبانه
۷-    چادر مسافرتي ( هر گروه يک چادر ۴ يا ۶ نفره بايد به همراه داشته باشد)
۸-    زیر انداز
۹-    ليوان، بشقاب، قاشق
۱۰-    وسايل شخصي
۱۱-  داروهاي ضروري
وسایل لازم برای ساخت ابزار
۱-    ساعت دقیق ( دارای دقیقه و ثانیه شمار )
۲-    دفترچه یادداشت و خودکار یا مداد
۳-    خط کش شیشه ای ۳۰ سانتی متری ( لطفا روی صفر و سی با استفاده از سوزن سوراخ ایجاد شود.)
۴-    نخ
۵-    نقاله ۱۸۰ و ۳۶۰ درجه
۶-      نی نوشابه یا لوله خودکار
۷-    چسب مایع و نواری
۸-    شاقول مناسب (یک وزرنه کوچک که بتوان از نقاله آویزان کرد یا هر وسیله ی مشابه ی دیگر)
ثبت نام

تاریخ ثبت نام از ۲۲  آذر الی ۴ دی می باشد.
این جشنواره در قالب گروه های۵ نفره است.

هزینه ثبت نامه پانزده هزارتومان به ازای هر نفر از شرکت کنندگان می باشد.
ثبت نام بخش آموزشی:
پس از دانلود و تکمیل فرم ثبت نام، هزینه را به شماره حساب رصدخانه مهر ۲۱۷۳۱۲۱۱۶۲۰۰۹   به نام ذی حسابی آموزش و پرورش، رصدخانه مهر، نزد بانک ملی ایران واریز و سپس فرم را به همراه مشخصات پرداخت به ایمیل این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید ارسال نمایید. ۷۲ ساعت پس از ارسال ایمیل، تاییدیه پرداخت و ثبت نام به شما ارسال خواهد شد. در صورت دریافت این ایمیل ثبت نام شما کامل خواهد بود.
ثبت نام بخش رقابتی:
گروه هایی که پروژه های خاصی را جهت اجرا، انتخاب می¬کنند قادر به شرکت در بخش رقابتی می باشند. پروژه باید در بازه ی زمانی دو ماهه مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد. فرم ثبت نام را تکمیل کرده  و هزینه را به شماره حساب رصدخانه مهر ۲۱۷۳۱۲۱۱۶۲۰۰۹ نزد بانک ملی ایران واریز و سپس مشخصات پرداخت به همراه فرم ثبت نام را به ایمیل این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید ارسال نمایید. ۷۲ ساعت پس از ارسال ایمیل، تاییدیه پرداخت و ثبت نام به شما ارسال خواهد شد. در صورت دریافت این ایمیل ثبت نام شما کامل خواهد بود.

نکته مهم: عنوان ایمیل به صورت زیر پر شود:

آموزشی/ رقابتی،شهرستان، جنسیت، نام دبیر نجوم

مثال: رقابتی، شبانکاره، دختر، آقای لشکری
شماره پشتیبانی ثبت نام:

دانلود فرم ثبت نام
۰۹۳۶۹۸۱۷۱۰۸ خانم بادمهره

زمان ارسال آثار بخش رقابتی:
کلیه گروه¬های شرکت کننده در بخش رقابتی، یک روز قبل از حضور در جشنواره پروژه های خود را به دبیر نجوم شهرستان/ منطقه تحویل دهند.
از کلیه دبیران محترم تقاضا می شود، آثار دانش آموزان را در روز جشنواره به واحد پذیریش تحویل دهند.
محل برگزاری جشنواره رصد خانه مهر بوشهر واقع در ( جاده چغادک-عالی شهر کیلومتر ۴ ، روستای گورک سادات ) می باشد.
نکات مهم:
هر گروه شام و صبحانه خود را به همراه داشته باشد. از آوردن غذاهایی که نیاز به گرم کردن یا پختن دارد خود داری کنید. یکی از موارد امتیاز دهی، نوع غذا می باشد، سعی کنید غذاها و نوشیدنی¬های سالم به همراه داشته باشید.
استفاده از لپ تاپ، تبلت و تلفن همراه که حاوی نرم افزارهای آسمان نما بوده و لیزر سبز که موجب بر هم زدن آرامش و تاریکی رصدگاه میشوند، در طول مسابقه اکیداً ممنوع است.
ممکن است تعدادی از شما به ساخت ابزارها و وسایل مختلف نجومی علاقمند باشید،از گردونه آسمان گرفته تا ساعت آفتابی و تلسکوپ! گروه هایی که وسایل نجومی دست ساز خود را به همراه داشته باشند، در بخش ویژه ای به معرفی دست سازه های آن ها خواهیم پرداخت.
زمان برگزاری از هفته آخر بهمن ماه تا نیمه¬ی اسفند ماه خواهد بود. با توجه به برگزاری جشنواره در مقاطع مختلف و شرایط آب و هوایی زمان دقیق پذیرش هر کدام از تیم ها در اطلاعیه بعدی اعلام می گردد.

شماره پشتیبانی اجرایی:
۰۹۱۷۹۰۵۱۱۲۶ خانم هاشمی نسب
فایل های مورد نیاز جهت دانلود :

پروژه های بخش رقابتی

جزوه مبانی نجوم

جزوه ساخت ابزار

نقشه های آسمان

نقشه ماه

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

ویژه فرهنگیان

شماره تلفن و نشانی

تلفن مدیریت:  34250818                تلفن معاونت : 34250817

نشانی: برازجان - انتهای خیابان فردوسی - میدان کارگر - نبش خیابان مولوی - پژوهش سرای دانش آموزی متقین

طراحي و پياده سازي سايت: شماره تماس جهت طراحي سايت