نظرات



آمار بازدید

امروز:
دیروز:
این هفته:
هفته قبل:
کل بازدید:
10465
20243
110562
162703
15577554

سایتهای مفید

نماد اعتماد الکترونیکی

آماده شدن برای امتحانات



 

امتحان  پایان ترم نخست دانش آموزان دوره هاي تحصيلي ابتدايي، راهنمايي و متوسطه  به زودی آغاز می شود و با توجه به اينکه نمرات اين ترم در مجموع نمرات ترم هاي بعد تاثير زيادي دارد بنابر اين، اهميت اين ترم کمتر از ترم پاياني نخواهد بود. براي موفقيت در امتحانات راه ها و روش هاي مختلفي وجود دارد که بکارگيري اصول درست در مطالعه مطالب درسي از جمله عوامل موفقيت در امتحانات است. هنوز بسياري از دانش آموزان شيوه صحيح مطالعه را نمي دانند و اين مساله باعث شده که با وجود صرف وقت زياد در يادگيري مطالب، نتوانند آن را در روز امتحان بيان کرده و يا روي کاغذ بياورند. کارشناسان شيوه هاي مختلفي براي موفقيت در امتحانات به دانش آموزان گوشزد مي کنند.


روش های صحیح مطالعه جهت ایجاد آمادگی در امتحانات 

پیش مطالعه

به مطالعه اجمالی(روزنامه وار) متن بپردازید.در این مرحله به عنوان فصلها،نمودارها،تصاویر،و خلاصه فصلها توجه کنید.هدف در این مرحله ایجاد یک دید کلی از آن درس است.

ایجاد سوال

پس از مطالعه اجمالی مطلب درسی، به طرح سوال از درس بپردازید.این کار دقت،تمرکز،سهولت و سرعت یادگیری را افزایش می دهد.

متن را به دقت بخوانید.به جداول،نمودارها و تصاویر دقت کنید.متن را به زبان عامیانه خود برگردانید.
تفکر

مطلب خوانده شده را در ذهن خود مرور کنید و در مورد آن به تفکر بپردازید. آنچه در حافظه بلندمدت باقی می ماند ، معنی مطالب است
سعی كنید هنگام مطالعه ، مطالب را به خوبی درك كنید، تا بتوانید به راحتی آنها را به خاطر بسپارید . نكته ای كه در درك معنی تأثیر بسزا دارد و بازده مطالعه را بسیار افزایش می دهد ، یادداشت برداری مطالب خوانده شده است . یادداشت برداری در افزایش میزان یادگیری بسیار مؤثر است.

از برگفتن

بعد از تفکر در مورد مطلب درسی آن را از بر بگویید. در هنگام ازبر گویی برداشت و فهم خود از مطلب را تکرار کنید نه عین جملات و کلمات متن را.

دوره کردن
از ابتدا تا انتهای درس را مرور کنید.به این ترتیب که سوال را از خود پرسیده وآنچه به یاد دارید بازگو کنید و چنانچه بخشی از جواب را فراموش کردید در بار دوم فقط به مرور بخش جا افتاده بپردازید.

مدیریت زمان 
یكی از اصول مهم مدیریت زمان اصل 20 - 80 است، یعنی از %20 زمان برای انجام %80 كارهایت استفاده كن.برای این کار باید کارهای خود را به لحاظ اهمیت اولویت بندی کنیم.
1- از كارهای غیر مهم صرف نظر كنید.
۲- كارها را اولویت بندی كنید.
۳- راهزنان وقت را بشناسید.
۴- راههای ایجاد وقت را یاد بگیرید.

راهزنان وقت

1.صحبتهای كم اهمیت
۲- میهمانان ناخوانده
۳- مطالعه مطالب كم اهمیت و غیرضروری
۴- روشهای غیر صحیح و عادات نادرست مطالعه
۵- تلفنهای مزاحم و غیر ضروری
۶- نداشتن انضباط كاری
۷- سستی و بی ارادگی در تصمیم گیری
۸- دوباره كاری
۹- ناتوانی " نه " گفتن به خواسته‌های نابجا
۱۰ - نداشتن تمركز حواس
۱۱- عادت امروز و فردا كردن
۱۲- ترس از شكست

توجه توجه

درسهای خود را برنامه ریزی كنید كه هنگام مطالعه ، ابتدا كتابهای آسان را بخوانید ، نه كتابهای مشكل را.

- در هنگام مطالعه یك كتاب ، ابتدا از قسمت‌های آسان و جذاب شروع كنید و بعد به سراغ بخشهای مشكل تر آن بروید . این كار را می توانید با مرور قسمت‌های خوانده شده قبلی آغاز كنید. قسمت‌های آسان و جذاب علاقه شما را به خواندن افزایش می دهند

- در برنامه ریزی درطوری سی خود ، موضوع‌های مشابه را پشت سر هم قرار ندهید و آنها را یكی پس از دیگری مطالعه نكنید تا حد ممكن بین آنها فاصله بگذارید.

- اگر می خواهید چند كتاب را در یك روز مطالعه كنید ابتدا زمانهای خواندن و ترتیب قرار گرفتن آنها را مشخص كنید و بعد به مطالعه بپردازید .

- حتی المقدور برای یك كتاب بیش از دو ساعت وقت در نظر نگیرید . و زمانهای مطالعه را به مدتهای دو ساعته تقسیم كنید . تصور نكنید كه هر چقدر زمان مطالعه یك كتاب بیشتر باشد بهتر است بر عكس هر چقدر زمان كوتاه گردد و موضوع مورد مطالعه عوض گردد ، میزان یادگیری افزایش می یابد .

 اگر می خواهید در شش روز هفته ، شش كتاب بخوانید، هرگز هر كتاب را در یك روز نخوانید و هر روز را به سه تا شش قسمت تقسیم کرده و در هر قسمت یک کتاب را بخوانید

 به روش تدریجی درس بخوانید ، یعنی در طول سال تحصیلی درس بخوانید و خواندن دروس را به شبهای قبل از امتحان موكول نكنید . مطالعه تدریجی و با تداوم در طول سال تحصیلی بسیار بهتر از مطالعه فشرده و با تراكم در چند روز قبل از امتحان است.

خواب کافی

« خواب فراگیری و حافظه را تقویت می كند»

مغز ما برای سازماندهی و تقویت اطلاعات کسب شده به خواب نیاز دارد بنابر این یك خواب 8-6 ساعته معمولاً كافی است . بنابراین سعی كنید طوری برنامه‌های درسی خود را تنظیم كنید كه شبها حداقل 6 ساعت بخوابید تا مغز شما به اندازه كافی استراحت كند . همچنین خواب نیم تا یك ساعت ( ظهرها بعد از ناهار ) بسیار مناسب است.توجه کنید که خواب بیش از حد باعث باقی ماندن هورمون خواب(ملاتونین) در بدنتان و احساس کسالت می شود.

 

خواندن همراه با نوشتن

مطالعه فرآیندی فعال و پویا است و برای نیل به این هدف باید از تمام حواس خود برای درک صحیح مطالب استفاده کرد.
بایدبا چشمان خود مطالب را خواندو در زمان مورد نیاز آنرا بلند بلند ادا کرد و نکات مهم را یاداشت کرد تا هم با مطالب مورد مطالعه درگیر شده و حضوری فعال و همه جانبه در یا دگیری داشت و هم در هنگام مورد نیاز خصوصا قبل از امتحان بتوان از روی نوشته ها مرور کرد و خیلی سریع مطالب مهم را مجددا به خاطر سپرد.

خلاصه نویسی
در این روش مطالب درک شده به صورت خلاصه بر روی دفتر یاداشت می شود که این روش برای مطالعه مناسب است و از روشهای قبلی بهتر می باشد زیرا که در این روش ابتدا مطالب درک شده سپس یادداشت می شود اما باز هم بهترین روش برای خواندن نیست.

 کلید برداری

کلید برداری روشی بسیار مناسب برای خواندن و نوشتن نکات مهم است در این روش بعد از درک مطالب بصورت کلیدی نکات مهم یادداشت می شود و در واقع کلمه کلیدی کوتاهترین، راحترین، بهترین و پر معنی ترین کلمه ای است که با دیدن آن مفهوم جمله تداعی شده و به خاطرآورده می شود.
 شرایط مطالعه

شرایط مطالعه مواردی هستند که با دانستن، به کار گیری و یا فراهم نمودن آنها می توان مطالعه ای مفید تر با باز دهی بالاتر داشت و در واقع این شرایط به محصلان می آموزد که قبل از شروع مطالعه چه اصولی را به کار گیرند،در حین مطالعه چه مواردی را فراهم سازند و چگونه به اهداف مطالعاتی خود برسند که با دانستن آنها می توان با آگاهی بیشتری درس خواندن را آغاز کرد و مطالعه ای فعال تر داشت.

 نظم و ترتیب

اساس هر کاری به نظم و ترتیب آن بستگی دارد.مطالعه هم اگر با نظم و ترتیب و از آسان به مشکل باشد کار یاد گیری به سهولت انجام می گیرد.

 حفظ آرامش

آرامش ضمیر نا خود آگاه را پویا و فعال می کند. آرامش خاطرو نداشتن استرس عامل بزرگی در یاد گیری محسوب می شود.

 تغذیه مناسب

تغذیه صحیح نقش مهمی در سلامتی دارد بهتر است به هنگام مطالعه یا امتحانات از سبزیجات و میوه ها ی تازه بیشتر استفاده شود و از مصرف مواد گوشتی و غذاهای پر چرب خود داری شود.
خوردن مغز های خشک مثل مغز گردو، بادام، فندوق و...، به غیره تقویت حافظه کمک می کند.

 ورزش و سلامتی

ورزش کلید عمر طولانی یست و عقل سالم در بدن سالم است ورزش و تحرک حافظه و یاد گیری را تقویت می کند.


از خودتان سوال بپرسید.خود را سر جای معلم خود قرار دهید ونموه سوال استخراج نمایید.يک ساعت قبل از امتحان، از مطالعه درس دست بکشيد و به هيچ وجه قبل ازشروع امتحان از يکديگر چيزي نپرسيد زيرا ممکن است سوالي را بلد نباشيد و دچار اضطراب شويد و مطالب ديگر را نيز فراموش کنيد.

یک ساعت قبل از امتحان از مطالعه دست بردارید.

دانش اموزان عزیز نمونه سوالات امتحانی را می توانید از لینک های زیر دانلود نمایید.

لینک دانلود نمونه سوالات امتحانی1

لینک دانلود نمونه سوالات امتحانی2

لینک دانلود نمونه سوالات امتحانی3

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

ویژه فرهنگیان

شماره تلفن و نشانی

تلفن مدیریت:  34250818                تلفن معاونت : 34250817

نشانی: برازجان - انتهای خیابان فردوسی - میدان کارگر - نبش خیابان مولوی - پژوهش سرای دانش آموزی متقین

طراحي و پياده سازي سايت: شماره تماس جهت طراحي سايت